Professionals de Sanitat treballen per a la detecció precoç i el rastreig dels casos de coronavirus

25/05/2020
Professionals de Sanitat treballen per a la detecció precoç i el rastreig dels casos de coronavirus

- Sanitat contracta 1.210 professionals per a reforçar la tasca de seguiment dels casos a fi d'interrompre la cadena de contagis
- Davant de la sospita d'un cas positiu, se li realitza la PCR al centre de salut i s'activa l'estudi de tots els contactes pròxims



Professionals dels centres de salut de la Comunitat Valenciana estan duent a terme la tasca de rastreig dels casos de coronavirus i, d'aquesta manera, tenen un paper fonamental en la detecció precoç d'un cas i en la posada en marxa de l'estudi i el seguiment dels contactes pròxims d'un cas positiu, a fi de poder interrompre la cadena de contagis.

Per a dur a terme aquesta tasca, la Conselleria de Sanitat ha decidit contractar 1.210 professionals per a reforçar el treball de seguiment de casos positius de coronavirus des d'Atenció Primària. En concret, s'hi incorporen 600 infermeres o infermers, 334 auxiliars d'administració, 185 zeladors o zeladores i 91 tècnics o tècniques en cures auxiliars d'infermeria.

El procés consisteix en la detecció d'un cas sospitós, que pot ser localitzat de manera presencial perquè el o la pacient va al centre perquè es trobe malament, perquè té símptomes i haja telefonat o perquè haja contactat a través de les aplicacions de la Conselleria de Sanitat.

A partir d'un cas sospitós, els i les professionals es posen en contacte amb aquesta persona i se li fa la prova PCR. En aquest sentit, si el o la pacient ha acudit al centre es fa allí mateix, i si ha sigut per contacte telefònic, se li dona cita en 24-48 hores.

D'altra banda, els i les professionals del centre de salut s'encarreguen de crear un llistat dels seus contactes pròxims que s'incorporen en la història clínica electrònica del pacient. Es consideren contactes pròxims les persones amb què ha conviscut o amb les quals ha mantingut un contacte de 15 minuts a una distància inferior de dos metres sense una protecció adequada. Aquesta informació és traslladada de manera automàtica als equips dels centres de Salut Pública, els quals acaben de caracteritzar tots els contactes dels casos.

Des d'aquest moment, els equips d'Atenció Primària duen a terme un seguiment de tots els contactes durant 14 dies i en el cas que un d'aquests contactes presente algun símptoma, deixa de ser un contacte i passa a ser un cas sospitós. Aquest seguiment es fa cada tres dies, sempre amb la possibilitat que, si presenta símptomes, es pose en contacte amb el seu metge o metgessa d'Atenció Primària.

Estudi dels casos per a evitar contagis

L'objectiu d'aquest procediment és assolir el màxim de traçabilitat de tots els contagis que es produïsquen al llarg del procés de desescalada. La tasca de rastreig de contactes és un treball que es desenvolupa mitjançant la col·laboració entre professionals d'Atenció Primària (Medicina i Infermeria), de Salut Pública i els serveis de prevenció de riscos laborals per als contactes que poden produir-se en el treball.

Durant la fase de desescalada, un component estratègic essencial per al control de l'epidèmia és la detecció precoç de tots els casos i la identificació dels seus contactes pròxims, de manera que a totes aquestes persones, els casos i els contactes, se'ls puga aïllar i donar el seguiment necessari, per a interrompre així la cadena de contagi.

Així mateix, s'empren mecanismes informàtics, de manera que els sistemes d'informació d'Atenció Primària i de Vigilància Epidemiològica es comuniquen entre si. D'aquesta manera, quan es detecta un cas, des de Salut Pública es realitza l'enquesta epidemiològica i es completa la revisió i la caracterització dels seus contactes, la qual cosa permet monitorar les fonts de risc per a la població general i també per a grups específics.